måndag 18 maj 2009

Debatt om nya mål för resor och transporter

Jag debatterade idag i kammaren trafikutskottets betänkande om nya mål för resor och transporter. Det här är en väldigt viktig fråga som kanske inte alltid får den uppmärksamhet som den förtjänar. De transportpolitiska målen och målstrukturen är det som uttrycker den politiska inriktningen och prioriteringarna och som sedan regering, riksdag, myndigheter och alla andra berörda ska arbeta efter.

Transportpolitiska mål har vi haft sedan 1960-talet men den struktur och de mål som gällt fram till nu (ellr egentligen fram till onsdag 20 maj då riksdagen beslutar) beslutades om 1998 med vissa kompletteringar 2001. Tyvärr har resultatet av det arbetet inte riktigt givit de resultat som förväntades. Styrningen och måluppfyllelsen av de tidigare målen har inte fungerat tillfredsställande och det finns behov av utveckling inom de flesta målområdena. Alliansen tar ett krafttag och vi föreslår en förenklad målstruktur som syftar till att underlätta beslutsprocesserna, förbättra styrning, planering, genomförande och uppföljning.

Oppostionen vill som vanligt krama det gamla och behålla något som bevisligen inte fungerar på bästa sätt. Dessutom kan vi konstatera att oppositionen tycker att det är de som ska avgöra hur var och en ska göra sina resor, jag uppfattar deras gemensamma motion så i alla fall. Jag kan konstatera att Socialdemokraterna i detta fall gått i Miljöpartiets fälla som gått med på denna gemensamma motion. Man vill inför ett ytterligare krav om att införa en begränsning av trafikarbetet och att detta delkrav ska vara överordnat. Jaha, då blir det ingen Förbifart Stockholm eller någon annan ny infrastruktur. Ojdå, tänkte inte på det är nog vad Socialdemokraterna får säga om detta. Här rekommenderas en titt på Web-TV på min allianskollega Nina Larsson (Fp) som tog upp detta på ett bra sätt i debatten. Extra spännande blir det att Bosse Ringholm har ställt en interpellation till Åsa Torstensson om Förbifart Stockholm. Här är Bosse på hugget och anklagar väl mer regerignen för att slöa i denna fråga. Hanaahr ställt interpellationer i denna fråga tidigare. Jag undrar om Bosse har pratat med sina socialdemokratiska kollegor i trafikutskotttet om vilket beslut som de kommer att fatta nu på onsdag.

Jaha, efter den utvinklingen, tillbaka till debatten. Christina Axelsson (S) var irriterad på mig för att jag i mitt anförande inte hade samma upplägg som hon. Christina valde att i princip bara diskutera trafiksäkerhet för barn. Detta är en mycket viktigt fråga, men den var inte huvudnumret idag. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att Socialdemokraterna egentligen inte har något alls att komma med i denna fråga. När det gäller trafiksäkerhet och barn tycker vi i princip lika om det mesta. Men för mig är det av största vikt att vi får på plats en målstruktur som på bästa sätt faktiskt kan se till att de måålpreciseringar som finns kring barns trafiksäkerhet faktiskt blir tillgodosedda.

Så fort web-TV arkivet är klart och protokollet publicerat lägger jag ut länkarna här (kan ta någon dag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar