torsdag 14 maj 2009

Grus & Betong

SFF (Sveriges Fabriksbetongförening) och SBMI (Sveriges byggmaterialindustri) hade idag gemensam branschdag. Jag var inbjuden att tala under rubriken "Vi satsar mer och vill få ut mer för pengarna!" med anledning av regeringens satsningar på infrastruktur och allt annat arbete som pågår inom transportsektorn. Extra roligt att få prata inför en hel del gamla betongkollegor. Förutom mig talade representanter från Vägverket, Banverket och Sveriges Byggindustrier. Fredrik Isaksson som är chefsekonom på Sveriges Byggindustrier konstaterade bl.a. att alliansens närtidssatsning är vältajmad och tillsammans med övriga infrastruktursatsningar innebär det att anläggningsbranschen kan se ganska
ljust på tillvaron, trots finanskrisen. Vi hade en bra paneldiskussion om potentialen för utveckling av anläggningsbranschen och hur vi kan effektivisera planeringsprocesserna.

Temat för dagen var att aldrig har det planerats att satsas så mycket på investeringar i vägar och spår som det görs idag samt hur kommer klimatfrågan att ändra vår spelplan. På grund av votering kunde jag inte vara kvar och lyssna på delpasset med fokus på klimatfrågan. Väldigt synd med tanke på det namnkunniga "startfältet": Per Holmgren, meteorolog, Stefan Fölster från Svenskt Näringsliv och Harry Frank från KVA och IVA. Dock fick jag möjlighet till en intressant pratstund med Harry Frank på den inledande lunchen. Jag fick många idéer att spinna vidare på. Det här med klimat och miljö är så spännande och intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar