fredag 6 februari 2009

Vad håller de på med?

Jag anser att det är helt oacceptabelt det som kommit fram om att några poliser i Malmö använt rasistiska uttryck och även annat totalt opassande sätt att utrycka sig under kravallerna i Rosengård i december. Ursäkta mig, men hur kan en polis bete sig på detta sätt? Eller någon annan för den delen. Jag anser att polisen i synnerhet alltid måste agera på ett lämpligt sätt – hur ska vi få människor att bete sig ordentligt när vår ordningsmakt inte klarar av det. Nu är ju inte alla poliser lika dåliga i sitt omdöme. Jag har full förståelse för att poliser många gånger befinner sig i stressade och pressade situationer. Men det ursäktar inte på något sätt det agerade som några poliser gjort eller sagt i Rosengård. Deras agerande spär bara på konflikten vi och dom och skapar ytterligare barriärer. Än mer upprör blir jag när jag idag kan läsa bland nyhetsmedia att ansvarig polischef har vetat om detta, men inte agerat. Som jag uppfattar det har han istället agerat som om detta vore en nyhet även för honom, vilket det nu bevisats inte varit. Polisen får nu ta och skärpa till sig ordentligt. Vi har inte råd med att några poliser förstör för andra poliser som gör ett mycket gott jobb.

Läs mer: DN, SvD, AB, Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar