torsdag 5 februari 2009

Kraftbeslut

Idag tog Alliansregeringen ett riktigt kraftbeslut som kom överens om energi- och klimatpolitiken. Ett mycket viktigt beslut för framtiden. Alliansen sätter tydliga mål för framtiden och överenskommelsen innebär också en offensiv satsning på förnyelsebara energikällor. Målet är att ge den svenska elförsörjningen ett tredje ben, som kompletterar kärnkraft och vattenkraft.

En viktig och svår fråga har varit kärnkraften. Det förslag som nu ligger om kärnkraften är bra, dvs ny kärrkraft kommer att tillåtas om det kommer behövas. Idag står kärnkraften för cirka hälften av Sveriges energiproduktion. Ska vi få ett bättre och klimatsmartare samhälle måste vi vara realistiska. Jag tror att det kan bli svårt att bygga nya kärnkraftverk på helt nya platser än idag. Men jag tycker att alternative att byta ut befintliga kärnkraftverk är en bra idé. Nya kärnkraftverk är betydligt mer effektiva än äldre och de drar också mindre uran. Jag har full förståelse för de som framför rädsla för de risker finns med kärnkraftverk vid t.ex. en olycka. Men samtidigt tycker jag att man måste se till hela totala miljön. Jag anser inte att det är ett alternativ att avveckla alla kärnkraftverk innan vi har bättre alternativ att ersätta kärnkraften med. För mig är utländsk kolkraft eller rysk gas inte något som helst alternativ för mig.

Överenskommelsen innebär en storskalig och offensiv satsning på förnyelsebara energikällor. Det är ju detta som är det viktigt för framtiden. Vi måste vara långsiktiga samt ha insikten om att detta inte sker över en natt. Men nu kommer det förhoppningsvis att gå snabbare när över 30 års låsning i energifrågan nu är över.

Det är mycket bra att Alliansregeringen bjuder in opposition för att åtminstone försöka få till en blocköverskridande överenskommelse. Får jag tippa så blir det nog inte så, men det vore det bästa om alla vore överens. Jag ska med spänning följa hur oppositionen nu tänker hantera frågan. Hur tänker Mona Sahlin göra med sina röd-gröna kompisar? Det är ju inte så att de är precis överens i frågan.

Jag tänkte nämna en annan detalj i överenskommelsen som är intressant för alla inom transportområdet. Alliansregeringen har lagt ett bör-krav på att 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Nu borde väl ändå fordonsindustrin förstå hur utvecklingen av framtidens fordon ska utformas?

Läs mer här: Regeringen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar