torsdag 19 februari 2009

Hur mycket pengar har (S)?

Ja, den frågan tycker jag är berättigad att ställa bl.a. med anledning av (S)-kritik mot att regeringen inte går in och köper SAAB. Men hur tänker (S) egentligen? Ska en regeringen syssla med biltillverkning? Nej, absolut inte är min åsikt. Hur ska regeringen i så fall förhålla sig till alla andra företag, stora som små, på olika håll i vårt land som nu befinner sig i svåra situationer? Inte är lösningen att staten ska gå in som ägare i alla dessa bolag i alla fall. Då vore det inte en regeringen längre utan en riskkapitalist på osäker mark. Snacka om att riskera skattebetalarnas pengar.

Men alla som nu riskerar att förlora jobbet i Trollhättan om SAAB försvinner? Har inte regeringen ett ansvar gentemot dem? Jovisst har regeringen det, men jag anser att regeringen har ett ansvar gentemot alla medborgare oavsett om de har ett jobb eller inte, eller om de bor i Trollhättan eller någon annanstans. Så som Socialdemokraterna nu går på i varenda fråga, inte minst om SAAB, kan jag undra hur de har det med matematiken och om de kan räkna ordentligt. Eller så har de kanske en hemlig sedelpress någonstans. Jag anser det vara helt huvudlöst att staten ska gå in och ta över SAAB. De skattepengarna kan avändas på betydligt bättre sätt och mer effektivt. Att gå in nu är att tillfälligt lösa krisen, men vad gör vi vid nästa kris om ett halvår, ett år ... eller när andra bolag kommer och knackar på dörren.

Jag anser att regeringen gör helt rätt när det gäller SAAB. Nu gäller det att se till att marknaden börjar att fungera normalt för alla företag. Sedan kommer en del att slås ut, medan nya kommer att skapas och andra redan existerande kommer att gå bättre än tidigare.

Usch, jag blir alldeles mörkrädd när jag hör det ena utspelet efter det andra från (S). För det första är deras "ordinarie" budget för 2009 i runda slängar en 70 mdkr högre än regeringens. Lägger vi sedan till alla utspel från i höstas fram till nu är det en väldigt massa miljarder i rullning. Pengarna ska ju också komma någonstans ifrån, dvs det är vi skattebetalare som står för notan. Fick (S) bestämma skulle det alltså innebära flera tusen kronor mer i skatt för alla per månad. Kanske något att tänka på för dem som stämmer in i krav-kören. Annars kanske LO själva kan ta över SAAB, de har väl en del pengar på fickan, om de nu är så intresserade??

Läs gärna: DN

2 kommentarer:

  1. Mycket välskrivet. Det krävdes stort mod av regeringen att våga säga nej till GMs utpressningskrav.

    En liknande situation kan för övrigt ses i historien kring varven i Göteborg på 70-talet, där oändliga miljarder pumpades in för att rädda jobben. Det som ändå hände var att pengarna gick upp i rök, kompetens och kapital bands fast, och en modernisering av stadens ekonomi fördröjdes med ett årtionde.

    SvaraRadera
  2. Precis. Det går inte för staten att gå in med pengar överallt. Då kommer det inte att finnas något kvar till välfärd och annat viktigt. Varvskrisen är ett mycket bra exempel på hur "illa" det kan gå. Jag hörde häromdagen att om de pengar som staten gick med i varvskrisen omvandlas till dagens penningvärden handlar det om 100 miljarder kronor. De pengarna kunde ha använts på mycket bättre sätt än vad som gjordes. Men somliga lär sig aldrig sina läxor, tyvärr, utan går på och är beredda att satsa i princip vad som helst för att rädda SAAB.

    SvaraRadera