tisdag 16 december 2008

Varför är det så svårt att stanna?

År 2000 infördes den sk. zebralagen som innebär att bilister har väjningsplikt för gående vid obevakade övergångsställen. Lagen har inte fungerat bra sedan den infördes och antalet skadade vid övergångsställen har ökat. Motormännen har nu genomfört en studie om hur duktiga vi bilister är på att stanna vid ett obevakat övergångsställe när en fotgängare stått och väntat på att gå över eller precis tagit ett steg ut. Totalt gjordes nästan 2000 observationer på 12 orter. Resultatet är verkligen nedslående. I genomsnitt stannar inte var fjärde bilist. Det är ju inte undra på att det sker olyckor. Yrkesförare är sämre på att stanna än privatbilister. Allra sämst är man i Göteborg där hela 35 % inte stannar vid obevakade övergångsställen för att släppa över gående. Skrämmande siffror. Motormännen har i en enkät frågat om orsaken till att bilister inte stannar, och svaret är då att fotgängarna inte tydligt markerar att de vill gå över. Hela 74 % anger detta som skäl och 20 % anger också att de upptäcker den gående försent. Men som bilförare har man ju ett ansvar att dels hålla hastighetsbegränsningen, dels faktiskt anpassa hastigheten efter rådande omständigheter. Närmar man sig ett obevakat övergångsstället är det inte helt bra att "brassa" på som vanligt, utan det är väl på sin plats att sänka farten och öka uppmärksamheten. Jag ser skrämmande exempel på detta dagligen, inte minst när jag gående lämnar mitt äldsta barn vid skolan. Stressade föräldrar vid skolor är i många fall en livsfara för de barn som själva vill gå till skolan. Självklart måste gående också inse att det inte bara är att kliva rakt ut i gatan. Både fotgängare, men framför allt bilisterna måste skärpa sig. Jag upprörs över att yrkestrafiken är värst. Oftast är det de som kör de tyngsta fordonen (lastbilar, bussar). Sedan har vi problemet med cyklister. Lagen ger inte cyklister företräde vid obevakade övergångsställen såvida de inte kliver av och leder cykeln. Men det verkar inga cyklister bry sig om över huvudtaget. När jag ändå är igång vill jag slå ett slag för användande av reflex. Det är faktiskt väldigt svårt för en bilist när det är mörk ute att upptäcka gående klädda i mörka kläder utan reflex. Jag är därför inte förvånad över att det är färre som stannar vid kvällstid jämfört med dagtid. Det är skärpning från alla som vistas i trafikmiljön om vi ska få ordning på det här.

Varför är det så svårt för en bilist att stanna om man nu är osäker på om den gående ska gå över eller inte? Tänker inte bilister på att gående är väldigt rädda för att göra misstaget att anta att bilisten ska stanna när man precis är på väg över? (speciellt eftersom det visar sig att det är många som struntar i att stanna ...)

Länk till Motormännens undersökning finns här.

2 kommentarer:

  1. hej,
    mycket bra inlägg!
    jag tycker dessutom att man kan förbättra trafiksäkerheten och miljön (i både social och naturvetenskaplig mening)ytterligare i Stockholms, Göteborgs och Malmös innerstäder genom att göra dessa bilfria, med undantag för yrkestrafik, räddningstjänst mm. I övriga delar av städerna där det bor människor bör 30 km/h vara norm tycker jag. Du vet väl att om man blir påkörd i 30 km/h så överlever 9 av 10. blir man påkörd i 50 km/h så är förhållandet det omvända dvs 1 av 10 överlever.
    När det gäller cyklister tycker jag att det borde ingå en kortare trafikutbildning för cyklister i grundskolan. Många cyklister tror tyvärr att de står över lagen, vilket är mycket onödig och dålig pr för cykeln som transportmedel.
    mvh
    Anders Jönsson
    m

    SvaraRadera
  2. Så är det, hastigheten är avgörande för hur bra eller illa det kommer gå vid en olycka. Tråkigt bara att så många inte håller skyltad hastighet. Speciellt i bostadsområden, där det i allt för många fall är de boende själva som kör för fort.

    SvaraRadera