torsdag 29 oktober 2009

Vi vill lösa Stockholms trafikproblem - vad vill egentligen (S)?

I veckans nummer av TäbyDanderyds tidning så frågar jag och tre riksdagskollegor vad (S) egentligen står när det gäller Förbifart Stockholm. Vi passar också på att skriva lite om vad vi moderater och alliansen gör för att förbättra trafiksituationen. Nu finns det ingen länk till vår artikel, men jag har klippt in texten nedan. Ja, det ska bli intressant att se vad de röd-gröna tänker komma fram till när det gäller trafiken. (Mp) är klart emot allt som stavas vägar, vänstern blir också mer och mer negativa till vägar och (S), ja vad vill de egentligen?


Vi vill lösa Stockholms trafikproblem (tyvärr kapade de vårt slut på rubriken, men hela ser ni som rubrik för blogginlägget istället)

Medan de rödgröna partierna försöker komma fram till vad de egentligen är överens om, så försöker alliansregeringen lösa de problem som finns och som påverkar allas vår vardag. Essingeleden är idag Sveriges hårdast belastade vägsträcka, vilket alla som tillbringat en eftermiddag där väl känner till. Essingeleden tar idag emot dubbelt så mycket trafik som den är avsedd för. Med Förbifart Stockholm kommer var femte bil att försvinna därifrån. Det tror vi att många stockholmare ser fram emot.

Stockolmsregionen växer med i genomsnitt en medelstor svensk stad varje år. Det är positivt men det ställer stora krav på en rad områden. Att inte bygga ut väginfrastrukturen är att stoppa huvudet i sanden och blunda för verkligheten. Vi kan inte hindra utvecklingen. Vi kan i stället välkomna den och göra det som krävs för att få det att fungera. Nya vägar är helt enkelt ett måste för att hantera dagens trafikinfarkt, att tro något annat är att lura sig själv. Men det är självklart att det krävs även satsningar på kollektivtrafiken, såsom vi ser det står inte det ena i konflikt med det andra. Det behövs både och, och båda delar är på gång. Regeringen storsatsar även på järnväg, spårväg och bussar. Faktum är att vi genomför den största satsningen på spårtrafik sedan tunnelbanan byggdes på 1950-talet!

Det är en stor utmaning att klara miljön i det läge vi nu befinner oss, men med vår satsning på kollektivtrafiken och med nytänkande och ny miljöteknik kommer vi en bra bit på vägen. Och ingen som någonsin suttit fast på Essingeleden kan väl på allvar hävda att det hjälper klimatet att behålla saker och ting som de är? Vad vänstern och miljöpartiet vill vet vi redan, men det är dags för Mona att prata klartext; Är en röst på (S) en röst på ett nej till förbifarten? Det tror vi att många stockholmare vill veta.

Malin Löfsjögård (M)
Riksdagsledamot Täby, Trafikutskottet

Isabella Jernbeck (M)
Riksdagsledamot Danderyd

Anna Kinberg Batra (M)
Riksdagsledamot Nacka

Lars Lindblad (M)
Riksdagsledamot Nacka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar