fredag 2 oktober 2009

Tankesmedja med mersmak

I veckan så arrangerade Förddubling.se, kollektivtrafikbranschens utvecklingsprojekt, en tankesmedja för att få igång tankarna på hur vi ska kunna fördubbla kollektivtrafiken. Jag hade möjlighet att vara med nästan hela dagen. På förmiddagen förelästes det om inspiration och sedan fick visades en vision om hur det skulle kunna se ut år 2025. På eftermiddagen kom det som jag tycker var mest intressant, själva tankesmedjan. Lite flummigt kanske någon tycker, men nej det var det verkligen inte. Däremot lärorikt och intressant. Även om jag själva undvek att aktivt delta i själva diskussionerna som skedde i mindre grupper. Eftersom jag själv kanske kommer att vara med och fatta beslut om en ny kollektivtrafik vill jag inte styra någon annans idéer. Diskussionerna skedde i mindre grupper och sammansättningen varierades under eftermiddagen. Allt för sällan anordnas tänkar-dagar. De flesta konferenser brukar vara fullproppade med föredrag och kanske en kortare frågestund. Här blev alla delaktiga och många gånger är det just sådant här ”fritt tänkande” som ger de bästa idéer. Mer sådant tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar