fredag 16 oktober 2009

Med hopp om kortare tid från start till färdigt projekt

Idag tar det alldeles för lång tid innan ett infrastrukturprojekt blir verklighet från det att man först bestämt sig för att börja utreda och planera för ett nytt projekt. Genomsnittstiden från start till färdigt projekt ligger någonstans runt 10 år. Detta är helt orimligt anser jag och flera med mig. Dels är det alla processer fram och tillbaka som ibland dessutom riskerar att bli ett moment 22. Ibland krävs att projekt får klart med finansieringen innan planeringsarbetet kan gå vidare, men samtidigt krävs för att kunna besluta om finansiering att man kommit ganska långt i planeringen. Ja snurrigt minst sagt. Nu är det inte så här för alla projekt som tur är. Trots det får man alltså med ett decennium innan realitet.

Jag blir därför glad när jag såg att regeringen nu gett ansvariga myndigheter inom området (Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och transportstyrelsen) i uppdrag att ta fram ett nytt förslag till planeringssystem för infrastruktur. Idag är tidsrymden ca 4 år från det att utrednings- och planarbete börjat innan regeringen kan fatta några beslut om ett projekt. Uppdraget ska vara klart till mitten av februari i nästa år och jag har stora förväntningar på resultatet.

1 kommentar:

  1. Antligen en politikerblogg om konkreta, vettiga politiska ideer! jag lagger upp en lank pa min egen blogg.

    SvaraRadera