tisdag 1 september 2009

Personligt

Detta inlägg är uppdaterat då jag insåg att det kunde misstolkas. Ber om ursäkt för det.

Nu inför SJ personliga biljetter för att kunna stävja den svartabörhandelsom pågår med de allra billigaste, sk 95-kronors biljetterna. Jag tycker att det är viktigt att det finns billiga biljetter, t.ex för den som inte är så kinkig med när på dygnet resan går. Dock trist att andra försöker sko sig på detta. Jag har inga problem med att biljetterna blir personliga och att legitimationskontroll sker för egen del då mina biljetter för det mesta köps via resebyrå och då finns namnet automatiskt på dem Så fungerar det ju redan inom andra resor, t.ex. flyg och båt. Men jag förstår samtidigt att det kan kännas lite DDR över det hela då vi är vana att kunna resa på tåg utan att leg-kontroll. Frågan är om det finns andra sätt att motverka andrahandsförsäljningen. Kanske att leg-kontrollen bara gäller dessa biljetter. Däremot kan SJ via frivillig inlämning av t.ex. mobilnumret ge större kundservice för dem som så önskar, t.ex. för dem som gärna vill bli kontaktade vid förseningar eller så.



SvD, DN

4 kommentarer:

  1. Jag trodde moderaterna hade lärt sig efter FRA-fiaskot att vi väljare vill ha lite privatliv ibland. Men tydligen inte.

    Jag ser inget fel i att FRIVILLIGT lämna ett mobilnummer för att få veta att tåget blivit inställt, eller lämna namn för att kunna köpa en biljett till Malmö för 1 spänn, men för övrigt ska staten skita i vart jag reser. (Det här argumentet om att rederier redan kräver legitimation är inte alls sant för mycket av reguljärtrafiken, men det är okej att du lät lura dig av SJs pressmeddelande).

    Jaha. Vill du vinna valet 2010? Då är det dags att tänka integritet.

    SvaraRadera
  2. 1. Att andra gör något betyder inte att det är rätt.

    2. Kundvändligt - säkert, men det förutsätter att jag vill det. Nu tvingas jag till det.

    3. Tänk om jag skulle vilja besöka ett politiskt möte i någon stad - vågar jag resa med tåg i fortsättningen? Är detta vad vi vill ha i en demokrati?

    SvaraRadera
  3. Min fråga är till er båda: hur gör ni när ni reser med flyg? Då måste man lämna namn på personen som ska åka och det är legitimationskontroll. Så gäller också för många båtresor. Sedan är det upp till var och en om man vill lämna sitt mobilnummer eller inte, anser man att det är en service som vill få om ens tåg är försenat så är det upp till var och en.

    Förresten, en kommentar till om ni vågar åka med tåg till politiskt möte, hur gör ni om ni måste flyga? En sak är att lämna sitt namn vid bokning av biljett, en helt annan är om man måste registrera syfte och exakt målpunkt med resan. Det sistnämnda är helt otänkbart.

    Den personliga integriteten är viktig, men lite vett och sans i debatten tycker jag är på sin plats.
    Få diskuterar ju detta att du via ett bonuskort, t.ex. ICA-kort loggas vilka köp du gör och sedan kan få riktade rabatter, alla kontokortsköp som görs ...

    SvaraRadera
  4. Tack för frågorna Malin,

    När jag flyger legitimerar jag mig precis som alla andra. Det finns flera giltiga skäl till varför det är bra att veta vilka som sitter på ett flygplan. Ett sånt är att efter en svår flygolycka kan det annars vara svårt att identifiera mig. Ett annat är att höja säkerheten ifall jag checkar in en bomb i bagaget och sedan inte stiger på flyget. Inget motsvarande argument är giltigt för tågtrafik.

    Jag har spärrat ICAs möjlighet att skicka riktade erbjudanden till mig, och när jag inte trivs med att min bank får veta vilka affärer jag handlar på köper jag kontant. Det gäller givetvis när jag inte vill att affären ska veta vem jag är också.

    Jag tycker om att leva i ett samhälle där jag kan få köpa tuggummi anonymt. Bara för att du tror på den stora staten som vet allt om sina medborgare så behöver det inte betyda att vi andra tycker likadant.

    SvaraRadera