fredag 18 september 2009

Nytt förslag om kollektivtrafik

Som jag redan skrivit om på bloggen så pågår ett arbete med att ta fram en ny kollektivtrafiklag. En utredning har presenterats för regeringen med ett förslag som har gjort att det nu debatteras kollektivtrafik på många håll. Detta är bra. Förutsättningar för att vi ska kunna ta viktiga steg för framtiden känns som en realitet. Men exakt hur det landar och hur den nya lagstiftningen ska utformas är inte alls klart på något sätt. Beredningsarbete pågår inom Regeringskansliet och vi i Riksdagens trafikutskott kommer också att ägna en hel del tid på detta (bl.a. en hearing). Fram till nu har det pågått remisstid och det har inkommit många remisser som nu ska gås igenom. I alla fall jag kommer att ägna en hel del av min tid till detta.

Svensk Kollektivtrafik har redan tidigare lanserat en idéskiss till en affärsmodell för att utveckla kollektivtrafiken och göra den mer attraktiv. Nu har organisationen arbetet vidare och i sitt remissvar till regeringen har de lanserat ett eget förslag. Länk finns här.

Jag har inte läst Svensk Kollektivtrafiks förslag, men de skriver själva i ett nyhetsbrev som jag fick nyss att de största skillnaderna i deras förslag jämfört med utredningens förslag är reglerna för marknadstillträdet.

Jag har själv en del synpunkter och frågor kring utredningen som presenterats av Lundin. Därför tycker jag att det är viktigt att vi går igenom för- och nackdelar av alla inkomna förslag och remissvar. Jag anser att det viktigaste är att vi gör vettiga förändringar, men att vi vågar göra förändringar, men inte att vi kör på i hundra fyrtio utan att det till slut blir ett bra och genomtänkt förslag till ny kollektivtrafiklagstiftning som håller för framtiden. Vi ska göra förändringarna med utgångspunkt att sätta resenären i centrum och att få fler att åka kollektivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar