fredag 25 september 2009

Viktigt att det fungerar

Jag har ett politiskt uppdrag som ersättare i Norrvatten (ett kommunalförbund i Stockholmsområdet). Det här är ett intressant uppdrag som ger mig möjlighet att lära mig mer om hur det fungera kring dricksvattendistribution. Det är många som tar vattnet som något självklart – det är ju bara att vrida på kranen som kommer det friskt drickbart vatten. Men det ligger en hel del bakom för att allt ska fungera. I veckan har jag lärt mig ännu mer om vatten och hur det fungerar – vi i styrelsen för Norrvatten gjorde studiebesök på flera av anläggningarna för distribution av dricksvatten. Bl.a. besökte vi en pumpstation, flera vattenreservoaren (=vattentorn), ett grundvattenverk och sedan avslutade vi med styrelsemöte på Görvälnverket i Järfälla. Tyvärr hanns det aldrig med någon rundvisning på Görvälnverket, men det vill jag gärna se i framtiden. Våra vattentorn är också utmärkta utsiktstorn, de kanske går att utnyttja även ur publik synvinkel i framtiden?

När det gäller kommunaltekniska bitar som t.ex. vatten, avlopp och sophämtning så är det saker som man bara tar för givet. Det finns där och det fungerar alltid. Men när det inte fungerar då kan det bli stora effekter och påverka många människor. Därför tycker jag att fler borde intressera sig för de här sakerna och vi måste också diskutera dessa frågor mer politiskt. Idag är den politiska debatten väldigt fokuserad på ”mjuka” områden, medan de tekniska delarna inte är lika intressanta. Min enligt min åsikt är de tekniska delarna en grundförutsättning för att övriga samhället ska fungera.
Vill du veta mer om Norrvatten – kolla då här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar