fredag 25 september 2009

Bilar på spår?

Är bilar på spår (spårbilar, spårtaxi) lösningen för framtiden för att minska klimatpåverkan från transportsektorn? Nej, jag tror inte att det är lösningen, men det kan vara en dellösning för vissa särskilda platser. Utvecklingen av spårbilssystem har pågått under flera år av olika bolag. Men det är fortfarande så att mer kunskap behövs och framför allt försök i verkligheten i större skala. Det finns företrädare som anser att spårbilssystem skulle vara lösningen på bl.a. Stockholmsområdets trafikproblem och som gärna ser ett fullt utbyggt spårbilssystem över hela vår region. Fast det där tror jag inte på alls. Jag tror på spårbilssystem som ett komplett, t.ex. för att knyta ihop kollektivtrafik inom ett område med kollektivtrafik inom ett annat. Det kan också vara en lösning för att få till bättre kollektivtrafik till/från Arlanda, eller inom andra ”begränsade” områden. Ja, det finns fördelar med spårbilssystem jämfört med vanlig biltrafik. Men det finns också nackdelar. Spårbilar kräver en helt ny infrastruktur i form av spår som ska gå i luften.

För att få veta mer om möjligheterna med spårbilssystem tillsatte regeringen i våras en utredning. Idag presenterades utredningen för regeringen där det finns förslag till att gå vidare med sk pionjärbanor. Det är nästan 30 kommuner som anmält intresse för att delta. För att detta ska bli möjligt konstateras att staten måste vara beredd att driva på och också hjälpa till med finansieringen. Jag tycker att det här med bilar på spår är intressent. Vi ska inte stänga dörren till något, men samtidigt måste vi vara realistiska och verkligen fundera på hur vi ska använda infrastrukturpengarna. Vi får inte glömma bort allt det som redan finns som behöver underhållas, likaså andra viktiga spår- och vägprojekt. Det är lite som med kraven på att bygga höghastighetsbanor. Det är lätt att ha en önskelista, men inte lika lätt när pengarna inte räcker till allt utan man måste prioritera (fast så verkar det inte fungera för vänsteroppositionen so verkar ha hur mycket pengar som helst nu när det är i opposition). Eftersom åtgärdsplaneringen för 2010 -2021 nu pågår ser jag denna utredning om spårbilar som ytterligare ett viktigt underlag inför beslut för framtiden. Ju mer vi vet, desto mer säkra kan vi vara på att fatta bra beslut. Regeringen har nu ett ansvar att göra en ordentlig beredning av även detta med spårbilssystem och möjligheterna inför framtiden.

Här finns mer information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar