torsdag 19 november 2009

Nu bolagiseras Banverket Produktion

Att Banverket Produktion sak bolagiseras är ingen nyhet i sig. Men nu har trafikutskottet behandlat ärendet och igår kväll var det debatt. Sedan det allra viktigaste, riksdagen voterade vid kl 12 idag så nu är allt beslutat och klart.

Debatten igår blev ungefär som jag förväntat mig. Vänsteroppositionen var emot och de såg risker överallt och debattens från deras sida var väldigt ideologisk. Ibland blir deras retorik otroligt tröttsam. Debatt efter debatt samma sak. Vänsterpartierna är helt uppenbart rädda för all form av förändringar oavsett vad. Backa sig in i framtiden brukar inte fungera. Vi måste våga se nya lösningar och staten ska koncentrera sig på sina kärnuppgifter. Socialdemokraterna har gjort en tydligt vänstersväng, de har ju sjaälva tidigare bolagiserat myndigheter, t.ex. Televerket. Men nu för tiden är de uppenbart rädda för konkurrens.

Jag nöjer mig med kommentarer om detta, men för den som är intresserad av debatten kan läsa protokollet här. Debatten finns också i Riksdagens web-TV arkiv. Men tyvärr är inte arkivet åtkomligt denna vecka på grund av något systembyte. Jag får återkomma med länk senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar