torsdag 26 november 2009

Aktiva transporter och veteranfordon

Gårdagen började med en morgonvotering och därefter var det dags för ett seminarium om aktiva transporter under rubriken ”Inte bilen under milen”. Organisationen Gröna bilister och Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund (LSR) arbetar tillsammans för att få fler människor att bli fysiskt aktiva och då gärna när det gäller arbetspendling. Istället för att ta bilen kortare resor vill de uppmuntra till mer aktiva transporter som att åka kollektivt (ja man rör då mer på sig än om man åker bil), cykel eller gång. Mer info om projektet finns här. Efter flera intressanta föredragningar var det dags för diskussion och debatt mellan riksdagens alla partier där jag representerade moderaterna. Vi är väl alla överens om att det är viktigt att människor blir mer aktiva och att det är både en viktig hälsofråga och en viktig miljöfråga. Men sedan skiljer vi oss på hur vi vill lösa det hela. Som exempel förde Vänsterpartiet fram sitt standardkrav på gratis kollektivtrafik. För det första så finns det inga undersökningar som visar att gratis kollektivtrafik i sig ökar resandet bland dem som idag åker bil, snarare är det så att de som går eller cyklar istället börjar åka kollektivt. Kanske inte just den effekten som vi är ute efter. Sedan det här med gratis, nu finns det ju inget som är gratis, betalar inte jag så är det någon annan som betalar, i det här fallet alla skattebetalare. Redan idag är kollektivtrafiken i hög grad finansierad via skattsedeln. Ja, jag vet inte vad jag ska säga, men vänsterpartiets syn på vems pengarna är och vad som egentligen menas med gratis är hårresande. Skattemedel är inget som bara finns hos staten, det är faktiskt mina och dina pengar.


På eftermiddagen var jag med på ett intressant möte med Motorhistoriska Riksförbundet för att diskutera olika frågor om veteranfordon, eller som de uttryckte det ”Gårdagens fordon på morgondagens vägar”. Jag ska erkänna att jag inte är så värst insatt i det här med äldre fordon, men nu vet jag betydligt mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar