fredag 6 november 2009

Gårdagens utfrågning

Trafikutskottets öppna utfrågning av kollektivtrafik finns i riksdagens webb-tv arkiv för den som är intresserad av vad som presenterades, vilka frågor som ställdes och vad svaren blev.

Länk finns här.

Det fanns två frågesttunder där vi ledamöter fick möjllighet att fråga vad vi ville till de som gjorde presentationer eller till övriga inbjudna. Nu finns inte tid för att alla ledamöter ska få ställa frågor. Men eftersom jag ansvarar för kollektivtrafikområdet inom den moderata trafikgruppen fick i alla fall jag möjlighet att ställa den första av moderaternas två frågor. Jag är frågeställare nr 2 i den första frågestunden, om nu någon undrar. Min fråga handlade om detta med att vi har olika förutsättningar för att bedriva kollektivtrafik i vårt land med allt från glesbygd till storstad och hur då konkurrensen mellan privat trafik och samhällsstödd trafik bör hanteras. Jag sa också att det här med att vi har så olika förutsättningar inte får hindra oss att prata om konkurrens och incitament. Extra glad blev jag av att några personer i publiken efteråt kom fram till mig och sa att jag hade haft en av de mest vettiga frågorna och att vi måste tänka just så och inte låsa oss i olika positioner i förväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar