tisdag 25 augusti 2009

Två dagar med kollektivtrafik och fler lär det bli

Med rubriken avses inte mitt eget kollektivtrafikåkande utan att jag arbetat och haft möten om det utredningsförslag som finns om en ny kollektivtrafiklagstiftning.

I tidigare inlägg på bloggen har jag redogjort för det arbete som nu pågår med att ta fram en ny lagstiftning. Det finns flera orsaker till att det behöver göras: EG-rättsligt, bättre samordning, spretig lagstiftning, stärka passagerarrättigheterna - men utgångspunkten i den utredning som Ulf Lundin gjort har varit att utgå från ett resenärsperspektiv. Känns väl lite konstigt att man inte tidigare skulle haft ett resenärsperspektiv, men här handlar det om att lyfta upp just användaren, kunden, som det primära - det som allt ska utgå ifrån. I utredningsuppdraget ingick också att titta på det här med att konkurrensutsätta kollektivtrafiken. Konkurrens som ett sätt för att öka attraktiviteten för att få fler att åka kollektivt. Konkurrens ger också utförarna incitament till utveckling och nytänkande. Man kan ha många åsikter om den Lundinska utredningen, inte heller jag köper allt i den. Men en sak är i alla fall säker, utredningen tar inte ett litet steg i utvecklingen av kollektivtrafiken utan ett rejalt skutt framåt. Ett så stort skutt att ingen som är kollektivtrafikintresserad eller arbetar med kollektivtrafik kan låta bli att ta ställning kring de olika delarna i det presenterade förslaget. Inte minst SKL:s välbesökta seminarier före sommaren vittnar om detta.

Därför har jag igår och idag haft möte om kollektivtrafik. Igår träffade jag representanter från Jönköpings länstrafik (både tjänstemän och politiker) och fick en hel rad med inspel och synpunkter. Som ansvarig för kollektivtrafikfrågorna i den moderata gruppen i trafikutskottet kommer jag att ägna mycket tid av hösten att träffa personer av olika de slag för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Men det kommer också att bli intressant att fördjupa mig lite i de synpunkter som kom fram i SKL:s seminarer, men framför allt gå igenom de remissvar på utredningen som ska lämnas in senare i september.

Även om många som jag pratat med har synpunkter på utredningsförslag, har alla hittills varit överens med mig om att vi ändå måste göra något för att få fler att åka kollektivt. Det kanske funkar hyfsat på sina håll, men det finns en potential till utveckling och nytänkande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar